"Vychováváme-li děti v mírumilovném prostředí, v němž průvodci klid žijí a ctí, z dětí se stanou mírumilovní dospělí, kteří pak vytvoří mírumilovný svět." (Maria Montessori 1946)
Připravené prostředí:
- Vkladem do úspěšného procesu vzdělávání je organizovaný prostor vybavený důmyslnými pomůckami a činnostmi, které odpovídají momentálním potřebám dítěte.
- Průvodce provází, podporuje, inspiruje, nehodnotí, neodsuzuje a je vzorem pro ostatní děti a dospělé.
- Průvodce zajišťuje harmonickou, nesoutěživou a respektující atmosféru.
- Věkově smíšená skupina vytváří prostor pro kooperaci a získávání afektivních dovedností dítěte.
Radost z objevování:
- Důraz je kladen na vlastní aktivitu dítěte, kdy samo objevuje a poznává.
- Průvodce inspiruje a poté ustupuje do pozadí, nechává zažít dítě „aha moment”.
- Průvodce nedává “hotové odpovědi”.
Řád:
- Pomůcky mají své místo, na které je dítě vždy vrací.
- Výuka má svůj pevný časový rámec.
- Děti pečují o své okolí a pomůcky.
- Všichni zúčastnění spolu jednají s respektem a úctou.
Svoboda a zodpovědnost:
- Dítě má svobodnou volbu na čem, kdy, jak dlouho a s kým bude pracovat.
- Dítě má možnost odpočívat, svačit a využívat toaletu kdykoli cítí potřebu.
- Dítě má povinnost dokončit započatou práci a odevzdat ji ve smluveném termínu.
- Dítě má možnost požádat průvodce o podporu či pomoc.
- Dítě má právo nebýti vyrušováno, je-li v soustředěném stavu.
- Dítě má povinnost řídit se dle domluvených pravidel.
Partnerský přístup:
- Vzájemný respekt a úcta je stěžejní.
- Dospělý nezraňuje důstojnost dítěte.
- K dětem přistupuje dospělý s láskou a přijetím.
- Pravidla jsou tvořena spolu s dětmi.
- Dospělý pomáhá dětem budovat jejich vlastní sebehodnotu a sebepřijetí.
- Dospělý umožňuje dětem vyjádřit jejich postoje a názory.
- Dospělý podporuje děti samostatně se rozhodovat.
Smysluplnost a propojenost:
- Všechny obory jsou propojeny a vyučovány jako celek, jímž je kosmická výchova – vše souvisí se vším, vše je propojené, což dává dítěti jasnou představu o světě.
- Teorie je přenášena do praxe, vzdělání vychází z reality a pomáhá dítěti v jeho růstu.
- Do výuky jsou zapojovány všechny smysly.
- Ve výuce jsou využívány smyslově podnětné a názorné pomůcky.
- Proces výuky je směřován od konkrétního k abstraktnímu.
Soustředění:
- Děti jsou podporovány k absolutní soustředěnosti a zaujatosti.
- Zaměření pozornosti je stěžejním děním vzdělávacího procesu.
- Děti se nejlépe učí ve fázi, která absolutně zaujme jejich pozornost.
- Průvodce ochraňuje fáze soustředěnosti a učí děti respektu k těmto stavům u druhých.
- Děti ve věku 0 - 3 let se soustředí na pohyb.
- Děti ve věku 3 - 6 let se soustředí na činnost.
- Děti ve věku 6 - 12 let bývají zaujaty tématem nebo činností a mívají potřebu diskutovat s ostatními.
Pohyb v učení:
- Intelekt je podporován pohybem, pohyb je spjat s poznáváním, mozek je podporován právě pohybem.
- Do výuky je aktivně zapojován pohyb a manipulace s pomůckami a s předměty ve výuce.
- Část vzdělávání je situována do venkovního prostředí, poznávání reálií, objevování světa v jeho přirozeném prostředí, převádění teorie do praxe.
- Praktický život, jenž se děti učí ve školce, navazuje ve školním prostředí při péči o pomůcky a prostředí.
- Pohyb dítě uklidňuje, je-li unavené či jinak frustrované a výrazně zjemňuje či plně odstraňuje stresové projevy.
Samostatnost a nezávislost:
- Sebevědomí dítěte se buduje zevnitř tím, že samo zažívá nezávislost jak prožitkem, tak vlastními pocity.
- Malé děti se učí především fyzické nezávislosti.
- Starší děti se učí intelektuální nezávislosti - samostatně vyhledávají informace, kladou si otázky, hledají na ně odpovědi, objevují souvislosti mezi objekty a jevy, poznávají příčiny a důsledky.
- Dospívající děti se učí projevovat svou osobnost tvůrčím a osobitým způsobem, učí se býti ekonomicky nezávislé a finančně samostatné, učí se býti samostatně uvažující lidské bytosti.
Ticho, klid a mír:
- Průvodce zajišťuje a ochraňuje klidné, tiché a bezpečné prostředí.
- Děti se učí býti v tichu a respektu k ostatním.
- Všichni zúčastnění spolu komunikují v klidu, míru a s úctou.
Celistvost a izolace vlastnosti:
- Postup je veden od celku k detailu.
- Výuka je soustředěna do jednoho předmětu - kosmická výchova - ta obsahuje vše, tak jak je tomu i v životě.
- Pohled na svět je předáván formou Velkých příběhů, na ně navazují klíčové lekce, které mají za úkol nastartovat zájem dítěte, aby ono samo mělo zájem ptát se a objevovat, poznávat.
- Každé trojročí je zcela unikátní a výuka je vedena specifickým způsobem určeným pro tuto věkovou skupinu s ohledem na vývojovou psychologii dítěte a momentální stav skupiny.
Ruka a intelekt:
- Ruka je nástrojem ducha.
- Obratnost ruky je úzce spjata s rozvojem psychiky.
- Činnost rukou výrazně zvyšuje intelekt.