"Rodiče mají velmi důležité poslání. Jedině oni se mohou sjednotit a společně bojovat za lepší společnost, a tím své děti chránit. Je nutné, aby si toto poslání, jímž je pověřila sama příroda, uvědomili. V tomto, ohledu mají ve společnosti primární úlohu, a jsou to oni, kdo zodpovídají za budoucnost lidstva právě proto, že dávají svým dětem život." (Maria Montessori, 1946)
Od pozorování k propracovanému systému
Montessori pedagogika byla vytvořena na základě celoživotního bádání a především psychologického pozorování dětí italskou lékařkou a pedagožkou Marií Montessori ve 20. století. Jako první žena vystudovala lékařství na univerzitě v Římě. Během své praxe byla konfrontována s nepřízní osudu duševně postižených dětí, což jí dalo impulz poznávat duši dítěte. A tento svět ji pohltil natolik, že mu věnovala prakticky celou svou energii. Spolupracovala s dalšími odborníky a výsledkem jejího celoživotního úsilí je pedagogický systém, jenž absolutně bere v potaz duševní a fyzické potřeby dítěte. Maria Montessori poukazuje na důležitost ranného vývoje dítěte, na jeho postupný vývoj až do dospělosti. Stejně tak učí dospělé, jak oni sami se mohou ve svém životě učit novému a především, jak mají či mohou pracovat s dětmi. Vysvětluje jednotlivá senzitivní období dítěte a přikládá jasné instrukce a popis, jak tato období rozpoznat, jak vhodně připravit prostředí a jak s dětmi jednat, aby měly možnost jednotlivá senzitivní období plnohodnotně naplnit a mohly tak přirozeně a smysluplně kráčet svou vlastní cestou života. Popisuje způsob vzdělávání dětí krok za krokem spolu s vysvětlujícími argumenty konkrétních postupů.
Přechod z tradiční školy
Děje-li se Vám, že tradiční škola nesplňuje vaše očekávání, dítě nečiní pokroky, či dokonce ztrácí zájem a chuť se učit, může Montessori systém vyřešit Vaši situaci a být tím pravým pro Vaše dítě. Podstata tkví v individuálním a laskavém přístupu, malém kolektivu, domácím prostředí a věkově smíšené skupině. Máme zkušenost, že dítě se mnohdy dovede lépe rozvíjet bez asistenta, bez tlaku a hodnocení, s pomocí specifických pomůcek pro daný obor, ve svobodné volbě a s dávkou samostatnosti a zodpovědnosti. Právě klid, pochopení, přijetí a podpora mohou dítě přivést zpět k sobě, vrátit mu touhu poznávat a objevovat, dodat chuť se vzdělávat, zažívat přátelské vztahy a cítit bezpečí. Přestoupit z tradiční školy lze v každém ročníku a nikdy není pozdě. Samozřejmě, že tento proces je nutné dobře zvážit a je třeba projít zkušebním obdobím (mnohdy stačí i jeden den, někdy je třeba více dní, ne více jak 5). Návštěva a popovídání se všemi zůčastněnými je prvním krokem, následuje návštěva dítěte v kolektivu po celý den a dále jsou zde legislativní kroky, se kterými Vám poradíme. Všechny děti naší komunity jsou součástí stejné kmenové školy, která disponuje skvělou podporou pro domácí vzdělávání. Dále nabízíme celoroční poradenství a semináře - edukace rodičů ve vztahu k Montessori systému.
Přijetí do nultého ročníku
Děti v předškolním období procházejí senzitivními obdobími a je typické, že vyhledávají inspirativní prostředí, které jim umožňuje naplnit přirozené potřeby a touhy poznávat a učit se. Například během 4. až 5. roku dítě prochází senzitivní fází na psaní, tedy je schopno tuto dovednost zvlánout bez úsilí a chce ji vykonávat zcela přirozeně. Máme zkušenost, že některým dětem je v tomto období již "školka malá" a je pro ně přínosné trávit čas ve smíšené skupině, v prostředí, které disponuje pomůckami podporující jejich vývoj. Také mohou mít potřebu být ve společnosti starších dětí a nebo hledají klidný, bezpečný a inspirativní kolektiv. K tomuto individuálnímu přístupu je nutná konzultace, návštěva prostoru, účast při běžném dni a následné zhodnocení, zda je tento krok správný a přínosný.
Přijetí do prvního ročníku
Prošlo-li dítě předškolním vzděláváním v Montessori systému, je náš prostor ideálním pokračováním. Pokud dítě přichází bez přípravy, děti i učitelé mu pomohou se adaptovat. Čím dříve dítě nastoupí cestu s podporou Montessori systému, tím rychleji se mu povede se adaptovat a bude mít možnost využít svých přirozených období, která Montessori způsob a jeho pomůcky skvěle podporují a rozvíjí. Děti přijímáme i během školního roku.
Zaujali jsme Vás a zvažujete nás navštívit, rádi Vás u nás přivítáme. Objednejte se, prosím, telefonicky či písemně, potřebné kontakty naleznete v sekci kontakty.