..

Montessori program

 

Co poskytujeme

Nabízíme vzdělávání dle systému Montessori pro děti na domácím vzdělávání ve věku od 6 do 14 let. Podporujeme také děti připravující se na školní docházku v rámci nultého ročníku. Naše prostředí je klidné, rodinné a přátelské, připravené tak, aby děti cítily jistotu, respekt a zároveň svobodu poznávat svět kolem sebe. Výuka probíhá ve věkově smíšených skupinách, kde se děti navzájem přirozeně inspirují a učí spolupracovat. Hlavní průvodkyní je Mgr. Helena Lánská, která svou práci vnímá jako životní poslání. Každý den vytváří srdcem atmosféru klidu a radosti, do které se děti rády vracejí. Naše vzdělávání obohacují další lektoři, kteří děti provází angličtinou, španělštinou, technickými i rukodělnými dovednostmi, hudebním a výtvarným uměním a dalšími oblastmi. Prostor se nachází v centru Jablonce nad Nisou, Smetanova 858/19, kde lze pohodlně zaparkovat či se dopravit MHD. 

Vzdělávací program je zabalen do úhledného balíčku kosmické výchovy, tak jak ho během svého života vytvořila Maria Montessori. Učení je podporováno specifickými pomůckami, které dítěti pomáhají skrze smyslové poznání budovat abstrakci a logické myšlení. Naším cílem je vést dítě k samostatnosti a zodpovědnosti cestou svobodné volby a individuálního přístupu v heterogenní skupině. Děti mají u nás možnost zažít nejen radost z poznávání, ale také objevování krásy umění, hudby a divadla. Pravidelně pořádáme kulturní a tvořivé akce, navštěvujeme knihovnu, malujeme, hrajeme divadlo a společně tvoříme.Praktický život je pro nás stejně důležitý. Děti se učí péči o prostředí, vaření, práci na pozemcích a tráví čas venku na vycházkách, expedicích a sportovních aktivitách.  Navštěvujeme plavecký bazén a také lyžujeme. Věříme, že spojení přírody, tvořivosti a volného pohybu je základem pro harmonický vývoj.

Doba výuky

8,30 - 11 h. hlavní vyučovací blok

11 - 12 h. polední pauza

12 - 14 h. odpolední vyučovací blok

Děti pracují dle plánu kosmické výchovy a po celou dobu využívají neřízených přestávek. Jsou vedeny k samostatnosti a zodpovědnosti, tedy nejsou pod stálým dohledem dospělého člověka, s čímž rodiče či právní zástupci dítěte souhlasí. Vzdělávací obsah se řídí RVP ZV s implementací Montessori principů. 

Kmenová škola

Děti jsou součástí kmenové školy Základní škola TALENT Bylany s.r.o., která nám poskytuje relevantní podporu a smysluplné zázemí v souladu s platnou legislativou. 

V čem tkví jedinečnost systému dle Marie Montessori

Montessori systém vedle své filosofie disponuje jedinečnými pomůckami, které umožňují dítěti skrze zážitek budovat abstrakci a tím posilovat jeho intelekt. V předškolním období pomůcky podporují především smyslovou oblast a školní pomůcky na tuto etapu navazují. Díky těmto důmyslným pomůckám se dítě snáze učí, lépe a rychleji chápe, práce ho baví a umožňuje mu soustředěný stav. Proto například matematika je pro děti u nás zábavná a oblíbená. Dítě již v prvním ročníku dovede díky těmto pomůckám počítat do miliónu a sčítat víceciferná čísla. V oblasti jazyka se dítě učí psát za pomoci hmatových písmen a pohyblivé abecedy. Oblast přírodních věd je též podložena různými specifickými pomůckami tak, aby přitahovala zájem dítěte a pomáhala mu tento svět lépe chápat.

Pracovat děti mohou na libovolném místě, tedy u stolu, na zemi na koberci, u malých stolečků, mohou pracovat samostatně nebo ve skupině a především pracují na tom, na čem v danou chvíli pracovat chtějí. Právě svoboda moci se rozhodnout dle svého zájmu, podporuje hluboce soustředěný stav, díky němuž je dítě schopno činnost provádět dostatečně dlouho, aby tak získalo potřebné dovednosti a vědomosti. Děje se pak to, že dítě například několik dní rýsuje, protože jej pohltila osová souměrnost a ono má potřebu takto narýsovat celou abecedu. Nebo studuje sluneční soustavu a má potřebu poznávat víc a víc. Díky takovéto zaujatosti, dítě opakuje činnost, zároveň jde do podstaty problému a získává tak skutečné kompetence potřebné pro další život. Dále mají děti k dispozici výtvarné potřeby a hudební nástroje, které je lákají už tím, že v prostoru jsou k dispozici. Mají pak touhu zkoušet malovat či hrát na piáno a den ode dne činí pokroky. 

Systém nepodporuje soudy, hodnocení a soutěžení. Děti se tedy vzdělávají ve svém vlastním zájmu a bez strachu z posuzování. Pomůcky jsou vybaveny kontrolou, dítě samo objevuje chybu a následně ji napravuje. Protože právě chyba dítě učí, vede jej k touze zkoušet a poznávat, přijít "věci na kloub". Právě svoboda a samostatnost, vedou dítě k zodpovědnosti a dodávají mu zdravé sebevědomí. Děti se učí problémy řešit, postarat se o sebe v reálných situacích. Zároveň se učí žít ve společnosti ostatních lidí. Sociální dovednosti tvoří odhadem polovinu náplně jejich vzdělávání se. Umět vycházet s ostatními, umět spolupracovat, komunikovat, pracovat se svými emocemi, poznat sami sebe, kým jsou a kam kráčejí, jaká je jejich další cesta v životě, to je jejich velký úkol, potažmo úkol  každého jedince. Kosmickým úkolem dle Marie Montessori je, poznat právě svůj životní úkol, umět přispět ve společnosti svým dílem a najít v tom radost, smysl a štěstí.